
Enkäten hjälper oss att bli bättre
Tack vare kundundersökningen NKI får Västervik Miljö och Energi bättre koll på vad som kan förbättras och vad som fungerar bra i bolaget.
VARTANNAT ÅR skickas en stor enkät ut till runt 1 700 av våra kunder i kommunen. Vid den senaste undersökningen tog sig nära 900 personer tid att svara. Alla svar är till stor hjälp.
– Det är jätteviktigt att få koll på kundernas förväntningar och identifiera vad de tycker att vi kan förbättra, säger Joakim Hesselgård, marknadschef.
Enkätdeltagarna får bland annat betygsätta hur väl de tycker att fjärrvärme, elförsörjning och vatten- och avlopp fungerar. Utifrån betygen räknas ett så kallat NKI-index ut. Fjolårets index landade på 74 – vilket är högre än medelvärdet i landet (68). Generellt sett är kunderna nöjda med servicen och hur verksamheten fungerar.
Flera enkätdeltagare tyckte att vi kan bli bättre på att informera våra kunder vid akuta driftstopp av fjärrvärme, vatten- och avlopp och fiber.
– Enkäten visar väldigt tydligt vad kunderna vill att vi ska jobba med, konstaterar Joakim Hesselgård.
Ett område som vi kommer att förbättra är tömning av enskilda avloppsanläggningar.
Till nästa NKI-enkät undersöks möjligheterna att göra ett digitalt utskick, för att få en ännu högre svarsfrekvens.