VMEAB svarar: Vad händer vid ett strömavbrott?
Vid strömavbrott på högspänningsnätet går ett larm från någon av våra mottagningsstationer i Västervik eller Gunnebo. Larmet hamnar hos driftledningscentralen. Om strömavbrottet sker utanför ordinarie arbetstid tar SOS emot larmet. När det upptäcks fel hos enskilda kunder sker direkt kontakt med kundservice eller SOS.
Kundservice eller SOS tar kontakt med personal som antingen är på plats eller har jour. Om det är ett strömavbrott som berör många abonnenter går information ut på hemsida och Facebook.
Därefter åker en montör ut och felsöker. När felet är hittat börjar arbetet med att åtgärda det. Ibland har en kabel till en villa gått sönder, då lägger vi en tillfällig kabel för att säkerställa strömförsörjningen. Är det en grövre kabel som överför el mellan kabelskåp kan vi i de flesta fall koppla om så att elen kommer från annat håll. I vissa fall är det ett träd som fallit över en ledning och då försöker vi koppla bort den delen som felet finns på för att så många som möjligt ska få tillbaka strömmen. Det kan vara så att vind, mörker eller annat utgör en fara för våra montörer. Detta gör att vi får avvakta tills det blir bättre förutsättningar.
De flesta som är anställda ingår i vår jourberedskap vilket innebär att man ska vara tillgänglig hela dygnet under den veckan som man tilldelats.