• Hoppa till huvudnavigering
  • Skip to main content
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Min Miljö

  • Arkiv
  • Senaste
  • Kontakt
» Följ oss på Facebook för senaste nytt

”Serviceavtalet ger oss en trygghet”

Pernilla Lindved, som driver ett fastighetsbolag med 150 lägenheter, har ständigt tusen saker på att-göra-listan. För några år sedan tecknade bolaget ett serviceavtal för fjärrvärmen – vilket inneburit en viktig hjälp i vardagen.

ISTAPPAR, TAKRAS OCH isiga gångvägar. Vintern är en utmaning för alla större fastighetsägare, som har ansvar för allt från snöröjning till värmeförsörjning. Pernilla Lindved, som driver Capere Fastighets AB tillsammans med sin bror Per-Martin Kling, känner sig alltid lite lättad när sommaren närmar sig.
– Våren är en härlig tid, säger hon och ler.
Att se till att temperaturen i lägenheterna håller en bra nivå, även under årets kallaste
månader, är ett av fastighetsägarens många ansvarsområden. Alla Caperes fastigheter har
fjärrvärme.
– Vi tycker att det är driftsäkert och tryggt, säger Pernilla.

Serviceavtal gör det smidigt
För några år sedan tecknade företaget ett serviceavtal med Västervik Miljö & Energi. Serviceavtalet innebär att bolagets personal regelbundet åker ut och besiktigar fjärrvärmecentralerna, och utför vissa reparationer vid behov. I avtalet ingår en dygnet-runt-jour som hjälper till att identifiera problemet när något strular.
– Det är en otrolig trygghet för oss. För ett tag sedan var det något som visslade i ett system, och vi visste inte var det var. Vi ringde till Västervik Miljö & Energi och frågade om råd, och de kom ut direkt för att titta på det. Tidigare var fjärrvärmesystemens status ett ständigt ”dåligt samvete” som Capere försökte se till på egen hand i den mån de hann. Nu kan de överlåta det åt experter.
– Vi är ett relativt litet företag och kan inte sitta med all spetskompetens. Det är skönt att ha någon som besitter de här kunskaperna som ser över fjärrvärmen, och sedan berättar för oss vad vi behöver göra. Då kan man koppla bort det lite.

Fakta serviceavtal fjärrvärme
Genom att teckna serviceavtal får du som kund en årlig kontroll av fjärrvärmecentralen. Vid service och vissa reparationer slipper du arbetskostnaderna, och får även rabatterade priser vid åtgärdsbesök.I serviceavtalet ingår bland annat rengöring av filter vid behov, kontroll
av tryck- och temperaturmätare, cirkulationspumpar med mera, men också kostnadsfri telefonsupport året runt, 24 timmar om dygnet, samt en dygnet-runt-jour.

Fyra fördelar med fjärrvärme
Klimatsmart
Det är till stor del fjärrvärmens förtjänst att Sverige
sänkt sina koldioxidutsläpp på senare år? Det är bra för miljön att ha en central anläggning som producerarvärme. Fjärrvärmeanläggningar är effektiva och har bra reningsmöjligheter.
Billigt
Fjärrvärme kan produceras från många olika bränslen, beroende på vilka som är tillgängliga i närområdet. Det ger större flexibilitet och bättre priser för kunden.
Enkelt
Fjärrvärmecentralen som installeras i hemmet behöver minimalt med underhåll och tar nästan ingen plats.
Tryggt
Fjärrvärmecentralen är tyst i drift och vare sig ryker eller luktar. Den ger ett jämnt och behagligt inomhusklimat och det finns alltid varmvatten i kranen.

Visste du att… fjärrvärme är vatten som värms upp i värmeverket och sedan pumpas ut i ett rörsystem. Husen kopplas till fjärrvärmenätetmed två rör från gatan in i huset. Själva fjärrvärmecentralen kan ställas på golvet eller hängas på väggen, och kopplas ihop med det värme- ochvarmvattensystem som redan finns.

Kategorier

  • Avfall & återvinning
  • Elhandel
  • Elnät
  • Fjärrvärme
  • Gator
  • Miljö
  • Okategoriserade
  • Övrigt
  • Stadsnät, fiber
  • Vatten & avlopp

Senaste inläggen

  • VMEAB svarar: Varför måste ett reningsverk rustas upp?
  • VMEAB svarar: Vad händer vid ett strömavbrott?
  • Panta i expressfart!
  • Underlätta för våra chaufförer
  • Så kan du spara energi hemma

Arkiv

  • maj 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • mars 2019
  • september 2018
  • maj 2018

Läsarkommentarer

Primärt sidofält

Footer

Kundservice

Telefon: 0490-25 70 50
Öppet vardagar 07.30-16.00

 

E-post: miljoenergi@vastervik.se
Webbplats: vastervik.se/Vastervik-Miljo-och-Energi

Copyright © 2023 · Västervik Miljö & Energi · Logga in

Denna webbplats använder cookies för analys och förbättring av användarupplevelsen. Du kan välja att blockera cookies i din webbläsare. Godkänn
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

Nödvändigt Alltid aktiverad

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Ej nödvändigt

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.