Serviceteknikern fixar din komfort
I sin vardag möter Kenny Fröling många kunder när han servar värmeväxlare.
– Det som driver mig är att hålla kunderna nöjda och vara behjälplig på olika sätt, säger han.
Kenny är servicetekniker för fjärrvärme på Västervik Miljö & Energi AB.
– Mitt ansvarsområde är underhåll av värmeväxlare och värmecentraler. Kunderna är såväl privatpersoner som fastighetsbolag, bostadsrättsföreningar och företag, berättar Kenny.
– Jag arbetar främst i Västervik, samtidigt hjälps vi åt i min grupp så emellanåt servar jag även kunder i Ankarsrum och Gamleby.
Som servicetekniker är man även rådgivare och ger tips till kunderna.
– En av våra uppgifter är att vi vid fastighetsförsäljningar ger en introduktion till de nya husägarna hur deras värmesystem fungerar och ska skötas, säger Kenny.
Hur upplever du ditt arbete?
– Jag gillar variationen och älskar att träffa våra kunder. Dagligen har jag bokade besök där jag ska utföra service av anläggningar. Under vinterhalvåret är det främst villakunder medan sommarhalvåret är service av värmeväxlare i större anläggningar. Frihetskänslan, att själv kunna styra mitt arbete betyder mycket. Dessutom har vi en bra kamratskap inom företaget.
Förändras ditt arbete på något sätt?
– Vår arbetsgrupp arbetar hela tiden med förbättringar för en enklare vardag för våra kunder.
Vad är det vanligaste problemet du ställs inför?
– Vanligast är att kunden tycker att det dröjer att få varmvatten, att varmvattnet inte håller rätt temperatur eller tryck. Det kan också vara att inomhustemperaturen är för låg. En del frågor kan jag i regel avhjälpa på telefon.